Pàgines: [1]
|
 |
|
Autor
|
Tema: Predicció regional i predicció local (Llegit 236 vegades)
|
casacota
Cumulus Congestus

Desconnectat
Missatges: 1268

|
El problema que ténen els "meteoròlegs mediàtics" és fer entendre a la seva clientela que les previsions que ells fan són regionals i el compliment en què són mesurats són en els resultats locals - on es poden produïr ruixats a l'estiu, per exemple.
Mentre que la seva dedicació serà sobretot la previsió regional, la local, per motius evidents, els serà sovint impossible.
En canvi l'observador local, amb medis més reduïts però més puntuals, és qui podria aprofundir en aquest aspecte, observant les peculiaritats locals i esbrinant el que l'experiència per cada lloc ha establert.
En aquest sentit, estic intentant fer un programa que ajudi, amb les dades disponibles d'una estació com molts tenim, a fer una predicció local (ja està en funcionament, les possibles previsions es veuen en el meu avatar).
Per a això hi ha una màquina que sembla genial, el "previsor de Zambretti":
http://www.temeraire.co.uk/Catalog%20pages/22.htm
Algú el coneix? Sembla que és capaç d'arribar al 90% d'encert.
Estudiant-ne l'algorisme i afegint algunes regles pràctiques per al nostre país, com les descrites per E. Fontserè, possiblement es podria arribar a un programa interessant en aquest sentit.
I és justament en aquesta direcció que tinc una pregunta:
a partir de quina temperatura (d'estació: a 1.5 metres sobre gespa) sembla que és probable (independentment dels altres paràmetres!) la formació de convecció vertical, cúmuls o cúmulonimbus?
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
casacota
Cumulus Congestus

Desconnectat

|
Per cert, aquest Zambretti forecaster no seria un bon article per a la botiga de Meteoclimatic (o hi hauria qui s'ofèn)?
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
Gerard Taulé
Cumulonimbus Incus

Connectat
Missatges: 6427
El meteofanàtic de la illa de calor gironina
|
A partir de 10º sembla que comença a haver-hi convecció en superfície, sempre que en altura hi hagi molt aire fred, amb temperatures inferiors és molt difícil, i a partir de 30º és molt probable la convecció. Tot depèn del gradient vertical tèrmic. Així a partir de 0,75º/100 m hi haurà convecció si no hi ha vents secs föhn. Al migdia de l´estiu i primavera els gradients poden ser de 0,9º/100 m la qual cosa afavoreix la convecció si la humitat és suficientment alta. Tinc una fòrmula caslana de la convecció, molt senzilla, no té pretensions. Convecció=temperatura alta en superfície en comparació en la mitjana troposfera+humitat relativament elevada+insolació abundant Si no hi ha cap de les 3 condicions difícilment hi haurà convecció, i si hi són totes 3 és molt probable. Jo penso que els de TV3 encerten prou bé tot i la varietat de climes del nostre país, ho saben fer bé perquè es mouen molt i tenen en contacte amb els observadors.
|
|
|
|
|
En línia
|
Salt (Gironès), 84 m 15,4º, 750 mm, 41º i -7,8º Blog "El clima i la meteorologia" gerardtaule.blogspot.com www.acom.esLa meteorologia és la sal de la vida del meteofanàtic
|
|
|
casacota
Cumulus Congestus

Desconnectat

|
Gràcies Gerard!
Molt interessants les consideracions. Vejam què aconsegueixo implementar!
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
casacota
Cumulus Congestus

Desconnectat

|
No he aconseguit contactar amb aquests que distribueixen el Zambretti forecaster, però en canvi he pogut contactar amb una persona que l'ha implementat en un programa en Java, amb el que el puc provar. De moment faig un seguiment dels encerts.
Actualment l'aparellet diu: Fairly fine, showery later
També m'ha passat el codi font, i amb això puc veure'n el funcionament intern. Si la cosa funciona tinc l'intenció d'implementar-ho tot en un script en perl que pugui llegir tot ell mateix les dades d'estacions automàtiques.
Pel que he pogut veure fins ara, el sistema és força enginyós i pot fer 26 previsions diferents (una d'elles és però "incert, imprevisible"...)
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
casacota
Cumulus Congestus

Desconnectat

|
Gairebé demanaria als administradors que passéssin aquest fil a "Instrumentació".
He portat l'aplicació de Java amb l'implementació del "Zambretti Forecaster" a Perl, i l'he penjat, per qui hi vulgui jugar, aquí:
http://www.casacota.cat/2x2/predictor.pl
De moment m'he limitat a una versió "manual" en anglès, ja que es tracta d'un patent d'aquest país. Si funciona bé m'agradaria fer-ne una versió "automàtica" per a estacions automàtiques, diversos idiomes... ja veurem! De moment, una joguina més.
Versió en treball:
http://www.casacota.cat/2x2/zambretti.pl
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|