Pàgines: 1 2 3 [4]
|
 |
|
Autor
|
Tema: FOTOS DE LA TALA I "NETEJA" FORESTAL A PREMIÀ DE DALT. (Llegit 1618 vegades)
|
marinada
Estrat

Desconnectat
Gènere: 
Missatges: 7

|
A la revista Descobrir de l'agost 07 hi ha una carta d'un lector que parla de Sant Mateu. Potser us interessarà encara que és molt breu:
"Una alerta per Sant Mateu.
El Descobrir Catalunya del mes de gener del 2004 (núm 72) ens mostrava la natura, els alzinars, les pinedes, les fonts, els paisatges, els camins i els corriols que embolcallen la muntanya de Sant Mateu, al Maresme. Es tracta d'una serralada litoral que representa un punt de riquesa cultural i natural per a les poblacions més properes, entre les quals Premià de Mar. Sant Mateu és la muntanya que tenim més propera, la que tots els pobles de la vall estimem, la que guarda les nostre més llunyanes arrels, la que enlaira la senzilla i preciosa ermita de Sant Mateu. Actualment, però, té un futur incert: ara fa uns mesos que s'ha posat a la venda la finca, la font, l'ermita i la gran pagesia de can Riera, també situada a la muntanya. És preocupant i trist. Caldria sensibilitat i l'actuació dels nostres ajuntaments per evitar l'especulació o qu un particular ho compri i ens tanqui els camins que tant hem transitat en el passat i que són part de la nostra identitat". Ho firma Francesc Bosch i Maristany de Premià de Mar.
|
|
|
|
|
En línia
|
Cervera (La Segarra)
|
|
|
Riddle
CATmeteo Col.laborador
Cumulonimbus Capillatus

Desconnectat
Gènere: 
Missatges: 13539

fuets letals...
|
Si si...els terrenys de Can Riera, que equivalen a mitja muntanya de Sant Mateu, estàn en venda. 3 milions d'euros sembla ser...hi ha algun interessat? A saber que hi faràn els nous propietaris, quan n'hi hagi. Potser una casa rural...és el primer que se m'acut.
Una foto de Google Maps on es veu el terreny de la finca en venda. Deu n'hi do...
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
|
|
pepet
Cirrus
Desconnectat
Missatges: 1
|
Hola. Estic estudiant per enginyer forestal i he decidit comentar ja que aquest tema és força complicat. En primer lloc, l'usuari altasegarra crec que també ha fet un molt bon comentari i crec que s'ha de tenir en compte.
En segon lloc comentar les fotografies, per començar s'ha fet una tallada selectiva amb selecció de tanys (era un bosc de rebrot segurament abans talat per utilizar-ne la llenya). Com be ha dit altasegarra s'hauria d'haver triturat la biomassa però per qüestió de diners no ho han fet, segurament la subvenció aprovada per la generalitat no contemplava aquesta trituració. No vull ser molt dur però probablement els operaris siguin inexperts o tinguin poca experiència, no tothom vol treballar d'això, el que vol la gent és ficar-se a l'administració de professor, del que sigui i no embrutar-se les mans, bé doncs és normal que no hi hagi ma d'obra qualificada per fer treballs al bosc.
En tercer lloc, no importa que sigui zona protegida per realitzar actuacions silvícoles(a no ser que tingui una protecció especial com PEIN o Xarxa natura) , al parc natural del montseny des que l'home hi habita que fa tallades arreu.
Un altre tema que realment us hauria de preocupar és el tema de la fusta, us posaré unes dades que segurament no us agradaran: els boscos catalans produeixen a l'any 300.000 m. cúbics de fusta i la demanda de fusta a Catalunya és de 900.000 m. cúbics, jo m'estimo el bosc, però no només el de Catalunya sinó el de tot el planeta, penseu que molta fusta vé de Sud amèrica, allà no hi ha lleis, allà paguen 4 xabos als indígenes i ho destrossen absolutament tot.
També vull fer un petit incís, està molt bé preocupar-nos per aquests temes però hem de començar amb una mica de formació. M'agradaria comentar una mica el que s'ha dit; En primer lloc, millor no aplicar fungicides perquè al bosc sempre s'intenten evitar (els fungicides són força agressius amb el medi). Crec que no hi haurà cap problema fitosanitari, molts barrinadors barrinen encara que hi hagi escorça (sobretot els que últimament estan donant problemes com els Ips).
Respecte al tema de la humitat, cert és que un bosc més dens guarda millor la humitat però encara més cert és que molts dels boscos d'avui dia tenen densitats tant altes que competeixen en excés entre ells, de fet aquest és un dels problemes més greus avui dia, boscos ara abandonats acaben donant individus extremadament susceptibles a no resistir les sequeres estiuènques ni les plagues per excés de competència (Com si per fer 100 km. haguéssim de compartir entre 50 persones un esmorzar).
L'erosió l'evitarà la biomassa que està al terra.
Els hàbitats també és un tema de moda, amb el tema dels ocells cada espècie és un món, n'hi ha que volen espais oberts, tancats, amb molta biomassa, amb arbres molt alts, amb arbres molt gruixuts, és per això que satisfer cada espècie d'ocell és incompatible, d'aquí sorgeix el concepte de "mosaic".
Jo crec que aquesta tala és d'un particular i probablement vengui la llenya a les poques indústries de llenya que queden per aquí.
El tema de que el foc constitueix part de la dinàmica del bosc mediterrani és mal interpretat per molts, de fet, la tala de boscos també constitueix part d'aquesta dinàmica, per efecte del vent, de la neu.... el foc ha estat una part essencial de l'evolució de les espècies i és per això que molts defensen que no s'apaguin tots els focs, sinó que s'en facin de controlats amb intensitats molt baixes (jo aquí no opinaré). Si es crema el pi blanc (l'arbre més adaptat al foc), aquest regenerarà espectacularment però si torna a venir un incendi abans de que hagi produït llavor llavors no quedarà res. El problema, com be diu Roberto és la periodicitat amb que es crema un bosc però la intensitat amb que es crema és encara més important.
Respecte al comentari de picarany, jo tinc la sort de poguer aprendre d'ecòlegs, biòlegs, forestals etc... el meu punt de vista és que crec que tots hem de treballar conjuntament. Caus en un error generalitzat en la nostra societat, estas dient que la gestió ha d'anar a mans d'ecòlegs, crec que els ecòlegs han d'aportar els molts coneixements que tenen del bosc però ells de gestió no toquen res. La gestió es fa a través de la silvicultura, la silvicultura no només és tallar boscos, també és gestionar boscos protectors i els que actualment toquem més silvicultura som els forestals.
També s'ha de començar a oblidar aquesta mania de que el bosc impenetrable és el que més fauna té, moltes vegades és tot al contrari (menys pel senglar)
Salut i disculpeu el rollo
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
Pàgines: 1 2 3 [4]