Pàgines: [1]
|
 |
|
Autor
|
Tema: Vent de Morella (Llegit 151 vegades)
|
syntonic
Visitant
|
Ahir vaig poder gaudir d'un dia sencer dalt del campanar de Cervera, amb el vent, la vista, les campanes i els campaners. Vista panoràmica des de dalt de tot:
http://www.casacota.cat/teranyina?num=1202263804/0#0
Informació sobre el campanar i les campanes:
http://www.casacota.cat/teranyina?num=1114096895;start=all
Es parlava de diversos temes de les campanes i la tradició, entre altres de la recuperació d'unes fustes que han desaparegut de les finestres dels campanars, que segons uns són per a protegir els campaners de les inclemències del temps, segons d'altres per a impedir l'entrada massa massiva de pluja i neu a dintre (això últim més aviat seria al Pirineu i fa uns anys), però la seva veritable raó de ser és acústica, com el nom d'aquestes fustes indicava, se'n deien "tornaveus" i feien que el so de la campana brandant fos reflectit al terra de pedres rejuntades de la sala de campanes, d'allí a la volta del campanar, i per les finestres cap enfora i avall, fent que les campanes se sentin bé allí on s'escolten, a les places i carrers.
Però justament els campaners més vells de Cervera recordaven com, fa moltes dècades, encara n'hi havia, de tornaveus, i de com els protegien del vent i del fred.
Preguntats sobre quin vent era el més fred dalt del campanar, em digueren que el "vent de Morella", que és típicament un vent fluix i extraordinàriament fred que sol bufar quan la tramuntana s'atura. Segons les seves descripcions es tractaria d'un WNW, és a dir, entre ponent i mestral. Curiosament sembla que a l'Aleixar també tenen un vent molt fred de Morella, però allí ve del sud-est!
En qualsevol cas, són testimonis que hi han circulacions que passen per Morella i que són vent fred i sec (a l'Aleixar en diuen "vent de la fam").
Junt amb el NWN que a l'Alt Empordà en diuen "Mestraló", en contraposició amb el Mestral de NW, ens quedaria doncs aquest quadrant eclèctic:
N - tramunana o vent de port
NWN - mestraló
NW - mestral
WNW - morella
W - ponent
(amb perdó de la gent de l'Aleixar i, també, dels de Morella!)
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
Gerard Taulé
Cumulonimbus Incus

Desconnectat
Missatges: 6875
El meteofanàtic de la illa de calor gironina
|
Aquí a Girona no diem vent de morella senzillament perquè queda molt lluny, el vent de mestral li diem tramuntana del Canigó, i diem que és molt freda quan està nevat. Al vent del NW a la plana de vic i a Santa Coloma de Farners li diuen tramuntana del Berguedà i diuen que fa tremolar. A cada lloc el vent s´anomena diferent. En el meu fantàstic llibre que sortirà segurament a principis del 2009 o finals del 2008 ja recollim aquestes denominacions. Espero que me´l compreu!!! No és per xulejar, però està molt bé.
|
|
|
|
|
En línia
|
Salt (Gironès), 84 m 15,4º, 750 mm, 41º i -7,8º Blog "El clima i la meteorologia" gerardtaule.blogspot.com www.acom.esLa meteorologia és la sal de la vida del meteofanàtic
|
|
|
|
|
Gerard Taulé
Cumulonimbus Incus

Desconnectat
Missatges: 6875
El meteofanàtic de la illa de calor gironina
|
No és exactament meu el llibre, és de 3 persones, jo i 2 altres més. Que no se m´enfadin amb mi.
|
|
|
|
|
En línia
|
Salt (Gironès), 84 m 15,4º, 750 mm, 41º i -7,8º Blog "El clima i la meteorologia" gerardtaule.blogspot.com www.acom.esLa meteorologia és la sal de la vida del meteofanàtic
|
|
|
|
|
vallcorbí
Estrat

Desconnectat
Gènere: 
Missatges: 33
|
A Nalec (Urgell-Baixa segarra) hi ha un vent temut que curiosament es el "Segarró" i bufa de NE una mena de gregal i acostuma a apareixer després d'una serenada (NW) al vespre quant aquest encalma comença a notar-se molt suau i fred el segarró, que es presagi d'una bona gelada negra i sobretot a la primavera el segarró es presagi d'una bona desgràcia per a la vinya.
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
Pàgines: [1]
|