Pàgines: [1] 2
|
 |
|
Autor
|
Tema: Efecte Fogony (Föhn) (Llegit 653 vegades)
|
Ajuda_
Estrat

Desconnectat
Missatges: 5
|
Hola, sóc nou en aquest fòrum. Sento molt si aquest missatge potser no és adient a la temàtica del fòrum, però necessito de la vostra ajuda per a uns càlculs que no arribo a entendre i, per tant, no arribo a saber fer, a veure si em podeu ajudar!.
He de calcular l'altura de la base dels núvols en l'efecte fogony. La fórmula de la qual disposo és la següent:
Tbase - (1ºC/100m) h - (0.6ºC/100m) (1700-h) = Tcim
A continuació us posso les dades de les que disposo: la temperatura a la base de la muntanya (al vessant de sobrevent) és de 16ºC, i la temperatura a la base de la muntanya (al vessant de sotavent) és de 19 ºC. L'altitud de la muntanya és de 1700 metres. Jo he sabut trobar la temperatura al cim de la muntanya seguint la fórmula següent:
Tcim + (1ºC/100m) 1700 = Tsotavent Tcim = 19ºC + (-1ºC/100m)1700 Tcim = 2ºC
També sé que l'altitud de la base dels núvols formats (Nivell de Condensació per Elevació) és de 950 metres! Però això ho he adivinat pel conte la vella...! Si algú sabés com podria arribar a aquesta altura mitjançant alguna eqüació, siusplau que m'ho digui.
Moltíssimes gràcies i disculpeu les molèsties que pugui ocasionar!
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
|
|
Sinner
CATmeteo Col.laborador
Línia de turbonada

Desconnectat
Gènere: 
Missatges: 30864
|
Mmm....jo ho ser calcular mitjançant un diagrama d'un radiosondeig
Agafes un model en blanc d'un radiosondeig (Skew-T). Representes les linies de temp i de punt de rosada, (utilitzant les adiabàtiques seques i saturades). I et dona el punt de condensació.
En l'efecte fogony, intervé una pujada de temperatura i una baixada de humitat. Si pots aconseguir saber la humitat en el cim, ja pots calcular la altitud dels nuvols.
A veure si ho podem fer...
H(metros)=125*(T-Tr)
Per calcular la base, ens falta la Tr
Tr = T + 35 Log (HR)
Tens valors d'humitat?
|
|
|
|
|
En línia
|
Viladecans 23msnm Baix llobregat  
|
|
|
Sinner
CATmeteo Col.laborador
Línia de turbonada

Desconnectat
Gènere: 
Missatges: 30864
|
A veure, potser ho podrem treure d'aqui
Td = [116.9+237.3ln(e)]/[16.78-ln(e)
E= Kilopascals
Per tant, calcules la pressió corresponent a 1700 metres, trobes la temperatura de rosada, i substitueixes aquí
H(metros)=125*(T-Tr)
Potser et dona això alguna idea...
|
|
|
|
|
En línia
|
Viladecans 23msnm Baix llobregat  
|
|
|
Ajuda_
Estrat

Desconnectat
|
Hola, moltes gràcies! Però continu sense entendre-ho!!! Sóc molt burro ja ho sé!! Però, segons el que he entés, es tractaria de deixar la h (altura) com a incògnita per donar amb l'altura del Nivell de Condensació per Elevació. Una vegada tingués aquesta altura, ja podria realitzar les altres fórmules!
El que passa és que jo no sé fer eqüacions d'aquest tipus, bueno si en sé, però de senzilles!! A veure si podeu realitzar alguna eqüació q us dongui 950 metres (k seria l'altura corresponent al NCE), suposo k es faria aïllant la incógnita, però no aconsegueixo resoldre-ho!
Moltes gràcies de nou!!!
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
Ajuda_
Estrat

Desconnectat
|
L'exercici és el següent:
En una atmosfera estable, observem en un turó de 1700 m d’altura la formació d’una nuvolositat d’estancament per efecte Föhn. La temperatura de l’aire mesurada en la vessant de sobrevent és de 16ºC, mentre que en la vessant de sotavent és de 19ºC. Mentre no es produeix la saturació de l’aire, aquest es refreda a raó d’un grau cada 100 metres d’elevació aproximadament (coeficient –1ºC/100m). Quan s’arriba al NCE i la condensació comença, el refredament baixa sobtadament per després anar recuperant-se a mesura que el núvol es va desenvolupant (refredament variable entre –0.4ºC i –0.9ºC cada 100 metres; adiabàtica saturada). Per simplificar els càlculs, preneu un coeficient de refredament mig de –0.6ºC/100m per l’ascens a partir del NCE fins el cim. El descens de l’aire per la vessant de sotavent implica un escalfament d’aquest de +1ºC/100m.
a) Quina és la temperatura Tc de l’aire al cim de la muntanya?
b) Quina és l’altura aproximada h de la base dels núvols formats (NCE)?
I jo he intentat resoldre'l de la manera que us he possat anteriorment! Però no sé com arribar a l'altura aproximada d'h si no és pel conte la vella...
M'han donat les següents indicacions:
És molt més elegant i senzill que trobis la solució a partir del sistema de dues eqüacions que resulta de l'aplicació de les expressions corresponents als diferents refredaments deixant la altura h com a incògnita en una, i (1700 - h) en l'altra.
Vindria a ser així:
Tbase - (1ºC/100 m) h - (0.6ºC/100 m)(1700-h)=Tcim
És a dir, fins arribar al NCE (d'altura h) refredes amb el refredament de l'adiabàtica seca i a partir d'ell, refredes amb el valor promig de l'adiabàtica saturada l'altura que falta (1700 -h) per arribar al cim.
I l'altra eqüació, la de l'escalfament per la vessant de sotavent:
Tcim + (1ºC/100 m) 1700 =Tsotavent
Però tot i això, no m'en surto!!
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
Egarenc
No ssieennto la visstaaa....
Meteoclimatic projecte
Cumulonimbus Capillatus

Desconnectat
Gènere: 
Missatges: 10037

|
A tot això... busques la temperatura de rosada?
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
Ajuda_
Estrat

Desconnectat
|
Hola! No... busco com treure ,a partir de les equacions anteriors, l'altura de la base dels núvols al Nivell de Condensació per Elevació (NCE). Gràcies!
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
|
|
boira
Cumulonimbus Calvus

Desconnectat
Gènere: 
Missatges: 2593

|
Crec que ja anaves bé
A - Temperatura del cim si tenim escalfament constant de 1º/100m a la baixada
Tcim = 19ºC + (-1ºC/100m)1700 Tcim = 2ºC
Correcte
B - Ho planteges bé. Faltaria sustitüir els valors coneguts i resoldre-ho
Tbase - (1ºC/100 m) h - (0.6ºC/100 m)(1700-h)=Tcim
Sustituïnt Tbase i Tcim
16 - (1/100 ) h - (0.6/100)(1700-h) = 2 16 - 2 - (0.6/100)1700 = (1/100)h + (0.6/100)h (16-2)100 - 0.6 x 1700 = (1-0.6)h 1400 - 1020 = 0.4 h
h = 380/0.4 = 950
|
|
|
|
|
En línia
|
|
|
|
Pàgines: [1] 2